דף הבית מרכז המידע מן העיתונות ר.א.מ כספות: עד כמה האקדח לשימוש עצמי בטוח ומאובטח?

ר.א.מ כספות: עד כמה האקדח לשימוש עצמי בטוח ומאובטח?

האמירה "נשק אינו משחק" אינה בהכרח מגובה בהתייחסות ראויה לאבטחת כלי הנשק. כך סבור רועי בן דוד, מייסד ובעלים של החברה הוותיקה ר.א.מ כספות, שמציע לקבוע תנאי סף לאחזקתם. החברה מספקת מגוון פתרונות אבטחה, הכוללים תכנון, התקנה ואחזקה

“קיימת אי התאמה מהותית בין הצורך ההולך וגובר באחזקת כלי נשק לשימוש פרטי, לבין מפרט הדרישות לאחסנתם המוגנת בכספות ביתיות”, מסביר רועי בן דוד, המייסד והבעלים של חברת ר.א.מ כספות. “ההנחיות שמופיעות באתר המשרד לביטחון לאומי בנוגע למפרט של הכספת הביתית לאחזקת כלי נשק נכתבו לפני עשרות שנים, ונראה שצריך לרענן ולהתאים אותן למציאות כיום”. הוא מציין כי בעוד שהתהליך לקבלת אישור אחזקת נשק מוסדר בשלבים ברורים, נושא אבטחת הנשק לוקה בערפול: “כגודל האחריות באחזקת הנשק, כך צריכה להיות ההשקעה באחסנה הבטוחה שלו. כספת שמשקלה שלושה קילוגרמים אינה מהווה גורם מעכב משמעותי לאדם שמעוניין לפרוץ אותה. אני לא רוצה לחשוב על מה שיקרה בעוד כמה שנים, כשלדוגמה הורים יחליטו לצאת לנופש וישאירו בבית בני נוער וכלי נשק בכספת שלא מייצרת עיכוב משמעותי בפתיחה”.

 

תנאי המינימום לאחסנת כלי נשק בכספת ביתית, לפי הגדרתו של בן דוד, צריכים להתייחס לכספת שמשקלה 20–15 ק”ג, המקובעת לקיר בטון ולא לקיר לבנים ונעולה במנגנון בריחי רב־כיווני. “אין שום בעיה לתלוש כספת ששוקלת רק שלושה קילוגרמים מקיר לבנים, או להתגבר על מנעול פשוט שאין בו שום תחכום. כספת ביתית צריכה לייצר עיכוב ראוי”. הוא מציע להגביר את האכיפה לאבטחת כלי נשק ומקווה שכחלק מתהליך אישור אחזקת הנשק תעלה הדרישה להציג אישור התקנה של כספת על פי תנאי סף מוגדרים. “אני תומך בהחלטה לספק את הביטחון לתושבי ישראל שעומדים בהגדרות ובקריטריונים לקבלת רישיון לנשק. לצד זאת, אי אפשר להקל ראש באבטחת הכלי שהייעוד שלו הוא הגנה עצמית וחלילה עלול להגיע לנטילת חיים”.

הוותק והניסיון קריטיים בענף

חברת ר.א.מ כספות נוסדה לפני כ–25 שנים, והיא מספקת פתרונות מקצועיים בתחום הכספות הביתיות והמקצועיות, חדרי כספות ומערכות מיגון. החברה מייצרת כספות, ומייבאת מותגי כספות בולטים. בין השאר היא הנציגה הבלעדית של קונצרן הכספות Gunebbo המספק מותגי כספות מובילים, והיבואנית הרשמית של מותגי מנעולים כגון חברת LaGard, חברת Kaba וחברת insys — מנעולים בשליטה מרחוק. החברה מציעה בנוסף שירותי תכנון והתקנה של כספות, תיקון והשמשה מחדש של כספות ישנות, פריצת כספות שננעלו, חלקי חילוף, אחזקה שוטפת; וכן תכנון והסבה של חדרי ממ”ד לחדרי אוצר או חדרי נשקים. לקוחות החברה, מספר בן דוד, הם משרדים ממשלתיים, מפעלים ביטחוניים, גופים פיננסיים ובהם כלל הבנקים בארץ ורשות הדואר, חברות בלדרות, מפעלים וחנויות ליהלומים ולתכשיטים יקרי ערך ועוד. עיקר הפעילות של החברה ממוקדת בארץ, אולם מעת לעת ניתן שירות גם למוסדות בחו”ל.
רועי בן דוד, מייסד החברה, מביא עמו ניסיון של 37 שנים בענף. בראשית דרכו היה פורץ כספות בחברה לייצור כספות מהמובילות בתחומה. במשך השנים היה שותף פעיל בצוות מחקר ופיתוח לייצור כספות ומנגנוני נעילה מתקדמים. בן דוד משמש היום עד מומחה המספק חוות דעת משפטית בענייני כספות.
מאז הקמתה של ר.א.מ כספות ב–1999 ועד היום התפתחה החברה בהיקף לקוחותיה ובמגוון שירותיה, והיא מקפידה לשים דגש רב על התחדשות וחדשנות בענף הכספות והמנעולים. “בענף שלנו אי אפשר להישאר מחוץ למגרש החדשנות. חברה שלא מתעדכנת הופכת מהר מאוד ללא רלוונטית”, מסביר בן דוד. מגוון המוצרים שמציעה החברה עצום, ומתעדכן בהתאם לחידושים בענף. בתמהיל מוצרי הכספות מציעה החברה כספות ביתיות החל במשקל של חמישה ק”ג ועד לכספות למוסדות במשקל עד חמישה טונות.

נוכחות בצמתי מפתח בענף

“אנחנו מעורים מאוד בתחום החדשני של מנעולים בשליטה מרחוק ומבין החברות היחידות בארץ שמספקות את השירות”, אומר בן דוד ומציין שבשיתוף פעולה עם חברת בריקסטון, המציעה חדר כספות אוטומטי ללא מגע יד אדם, ר.א.מ מציעה כיום את השירות בארץ. מדובר בחדרי כספות שפעילותם האוטומטית מאפשרת לספק שירות 24/7 ברמת מיגון גבוהה במיוחד, באמצעות זיהוי ביומטרי וקודי אבטחה מתקדמים. לאחר הזיהוי בחדר מאובטח מגיעה הכספת ללקוח על גבי מסילה ממונעת.
“הגישה שלנו היא לתת את מלוא השירות ללקוחות במקום אחד”, מסביר בן דוד את האג’נדה התומכת ברעיון הרחבת השירות לאפיקים נוספים. בין היתר מציעה החברה שירותי מיגון בליסטי. מדובר בעולם ומלואו אשר כולל ציוד ללוחמים, חלונות מוגני ירי, מעברים מאובטחים, תא סינון כפתרון שליטה וניהול קהל הנכנס למתחם באופן מאובטח ועוד.
העיסוק הרב של בן דוד בחומר הפלדה והחשיפה הרבה שלו לתחום הירי הביאו את החברה לפתח חטיבה נוספת העוסקת בתחום “חומות המפגע” למטווחים סגורים. מדובר בקיר ייעודי שנועד לספוג ולבלום את ירי הקלעים והנתזים. “הביקוש למטווחי ירי הולך וגדל לצד הגידול באישורי בקשת כלי הנשק, ואנחנו מספקים פתרונות של תכנון, הקמה ואחזקת חומת המפגע במטווח. מדובר באלמנט שחייב לעמוד בתקנים מחמירים בעת ההתקנה וגם לאורך כל תקופת השימוש בו”.
כיתות הכוננות, שמספרן גדל בעקבות אירועי שבעה באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל, עוררו גם הן את הצורך להסב מבנים ציבוריים ברשויות מקומיות וביישובים לטובת חדרי נשקים, ור.א.מ כספות מספקת גם במקרה הזה את השירות לכל דורש. שירות נוסף הוא חדרי אוצר וכספות בבתים פרטיים. “לקוחות פרטיים שמחזיקים ברשותם אוסף אמנות יקר ערך זקוקים לאחסנה מאובטחת לתקופות של חופשה ממושכת, בשל חשש מגניבת הפריטים. זו דוגמה אחת מני רבות, ואנחנו מסיבים חדרים, כדוגמת חדרי ממ”ד, לחדרי אוצר מאובטח”.
הוא מסכם את פעילות החברה: “בתחום הפיזי של האבטחה נדרש למצוא פתרונות לאתגרים ולאיומים חדשים שמתהווים כל הזמן. אנחנו דואגים להתקדם בקו ראשון עם הפיתוח והייצור, ולהביא את החדשנות הזו לישראל”.
מקור המאמר:
גלית בן חמו – “The Marker”